Teplice - Letošní zima je k nám, řidičům, zatím shovívavá. O to víc nás překvapí, když ráno přijdeme k autu a po otočení klíčku se neozve zvuk motoru, ale pouhé "cvak". A ticho. Většinou si tuto nepříjemnou chvilku užijeme v brzkých ranních hodinách. Po oškrabání skel, kdy nám mráz už zalezl za nehty, za tmy a s vědomím, že do půl hodiny musíme být v práci. Co teď?

2112startovaci-kabely-ilustracni-fotoRychle zavolat známému, který si nedávno kupoval v akci supermarketu startovací kabely. Takové, co se vejdou skoro do kapsy. Tenké a za pár babek. Hlavně aby zvedl telefon... Avšak z druhé strany sluchátka se rozespale ozve: "Jo, koupil jsem je. Při prvním pokusu o nastartování se mi roztekly v ruce." Po chvilce zoufalého vytáčení čísel dalších přátel dostáváte obdobné odpovědi: "Svorky byly tak volný, že se mi je nepodařilo udržet na kontaktu baterie. Vyhodil jsem je." "Jo, kabely mám, ale jsem na dovolený."

Některým z nás se poštěstí a najdou mezi přáteli majitele funkčních startovacích kabelů. Jiní zrovna v tuto chvíli zažívají své první zoufalství nad kabely, které pečlivě připevněné na startující vozidlo stejně nedodají ani špetku energie vyprahlé baterii. Těm nezbývá nic jiného, než zamknout svého miláčka a vydat se po dvou hodinách zpoždění do práce. S rozhodnutím, že takové ráno se už nebude opakovat! Hned odpoledne si koupím svoje startovací kabely! A kvalitní!

Ale jak zjistím, které startovací kabely jsou kvalitní?

Ideální startovací kabel by měl mít jako základ kvalitní měděný drát s izolací ze silikonu. Silikon má totiž dvě velké výhody - v mrazu netvrdne, takže se s ním i ve velké zimě dobře manipuluje. A je odolný vůči vysokým teplotám, což se při startování určitě hodí. Dále je důležité, aby kleště odpovídaly požadovanému proudu a byly izolované nebo ještě lépe mosazné. Pokud jsou spoje mezi jednotlivými prvky proletované, nehrozí vyhřátí spoje. A hlavně - vnitřní výplň musí být z mědi a ne z levného hliníku, který je oblíbenou ale téměř nefunkční náhradou.


Reklama


Jaké parametry jsou vhodné pro nastartování osobního auta?

Součástí výbavy řidiče motorky nebo osobního vozu by měly být startovací kabely s minimálním proudem 300 A a průřezem drátu alespoň 16 mm2. Řidičům silnějších vozů doporučujeme kabely s proudem 500 A a průřezem drátu 25 mm2. Tyto typy kabelů mívají zabudované LED svítilny, které mnohdy zpříjemní nejen startování, ale také jakoukoli práci na autě ve tmě. Pro nákladní auta a kamióny jsou ideální startovací kabely s proudem 700 A a průřezem drátu 35 mm2.

Na co si dát při nákupu startovacích kabelů pozor?

Na levné typy vodičů. Mají sice silný drát, ale tenké měděné jádro. Na kabelu tak vznikají velké napěťové úbytky, velký odpor vodiče způsobuje ohřátí kabelu v krajním případě i roztavení nekvalitní izolace.
Na izolaci. Jak kleští, tak kabelu. Kvalitní izolace kabelu ulehčuje manipulaci a má delší životnost. Je-li izolace z měkčeného plastu, spolehlivě v mrazu ztvrdne, propojení vozidel je pak obtížné. Ideální je silikon, jak jsme zmiňovali výše.
Na výplň. Vždy upřednostněte měď před hliníkem. A nezapomeňte, že čím delší je drát, tím musí být měděné jádro silnější.

A jaké výhody má startování pomocí startovacích kabelů?

  • Je doporučeno výrobci automobilů.
  • Je bezpečné a komfortní. Mnoho řidičů si pochvaluje startovací kabely se zabudovanými LED žárovkami, které díky své délce využívají i na posvícení kdekoli v automobilu.
  • Nastartování vozu nevyžaduje žádnou fyzickou námahu, zvládne to tedy i slabší polovička.
  • Nezávisí na fyzických dovednostech a šikovnosti pomáhajících i samotného řidiče. Stačí znát postup zapojení startovacích kabel.

Jak zapojit správně startovací kabely?

1. Červený kabel připojíme na kladný pól (+) vybité baterie.
2. Druhý konec červeného kabelu připojíme na kladný pól (+) nabité baterie.
3. Obvykle modrý nebo černý kabel připojíme na záporný pól (-) nabité baterie.
4. Druhý konec modrého nebo černého kabelu připojíme na dobře ukostřené místo, například na blok motoru vozidla s vybitou baterií. Nejvhodnější je kovový díl připojený k bloku motoru. Jen v případě nouze jej připojíme k zápornému pólu vybité baterie. Za nepříznivých okolností by totiž mohlo dojít k přeskočení jiskry.

Nastartujeme auto s nabitou autobaterií a necháme motor běžet v ustálených otáčkách. Poté nastartujeme motor auta s vybitým akumulátorem. Při startování nezapínáme startér na déle než 10 s, protože svorky a kabel se v důsledku velkého odběru proudu zahřívají. Mezi jednotlivými pokusy proto necháváme přestávky.

Po nastartování odpojíme kabely v obráceném pořadí. Nejprve odpojíme minusový (modrý nebo černý) kabel od startovaného, potom od druhého vozidla. Červený kabel odpojíme nejprve od dodávajícího, a potom od startovaného auta.

Během startování se k baterii nepřibližujeme s otevřeným ohněm nebo s hořící cigaretou, protože z baterie může unikat vlivem rozkladu vodík, který tvoří se vzduchem extrémně třaskavou směs.

Také je třeba dávat pozor, aby se svorky kabelů vzájemně nedotýkaly, případně se svorky připojené na kladné póly nesmí dotknout kostry.

A rada na závěr?

Pokud jezdíte převážně krátké trasy, doporučujeme pravidelně akumulátor dobíjet nabíječkou. A zde platí stejné pravidlo - vybírejte kvalitní, protože vám ušetří spoustu peněz za odtahovou službu.

Odborné rady nám poskytl František Černý, servisní technik společnosti META WELD s.r.o., obchodní a servisní společnosti pro ČR v oblasti profesionálních nabíjecích a startovacích zdrojů francouzského výrobce GYS.

Nabídka produktů na www.svarecky-nabijecky.cz.

REKLAMA

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru