Cestování vlaky bude jednodušší! Chystá se průlomové jednotné jízdné na železnici
Jeden doklad pro různé dopravce. Ideální stav pro cestující. Foto: Oldřich Hájek
Zajímavosti

Teplice - Cestující na železnici by to podle plánu Ministerstva dopravy mohli mít od konce roku 2019 výrazně snazší. Ministerstvo dopravy totiž hodlá zavést jednotné jízdné, které budou uznávat všichni zapojení dopravci.

Cestující by si tak už nemuseli kupovat jízdenky u každého dopravce zvlášť. Inspiraci úřad našel ve Švýcarsku, kde obdobný systém uznávání jízdenek už nyní dobře funguje. Zpočátku by se celostátní tarif měl týkat dálkových vlaků, které objednává Ministerstvo dopravy, regionálních vlaků v objednávce krajů a v případě zájmu dopravců i komerčně provozovaných vlaků. Do budoucna by se ovšem mohl týkat i dalších dopravních prostředků v integrovaných dopravních systémech.

Ministerstvo dopravy plán na jednotný tarif schválilo tento týden a v nejbližších týdnech začne pracovat na přípravě jeho zavedení. „Národní tarif počítá s tím, že bude možné jet libovolným spojem libovolného dopravce mezi dvěma body na základně jednoho jízdního dokladu,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok. V domácích podmínkách se jedná o revoluční krok. Právě rozdílné jízdné a podmínky u dopravců dosud byly jedním z hlavních problémů v oblasti otevírání trhu dálkové železniční dopravy.

Hlavním cílem tohoto projektu je vybudovat systém národního tarifu, který umožní, aby i na liberalizovaném trhu, kde jezdí více dopravců, bylo možné nakupovat jízdenky platné mezi dvěma body sítě pro ideálně všechny dopravní služby. Lidé tak budou moci pravidelně dojíždět s různými dopravci na základě jedné jízdenky.

20161216 153918

Nový jednotný tarif počítá s tím, že se jízdné bude počítat podle ujetých kilometrů, nikoli podle nejednotných ceníků nastavených stávajícími dopravci. U vlaků mimo závazek veřejné služby (bez dotace) pak bude na dopravcích, zda se do systému připojí a nechají například část vlaku zcela bez místenek pro cestující s těmito flexibilními jízdenkami a zbytek s místenkami a se svým tarifem a nabídkami. Návrh dále řeší i zavedení časových jízdenek včetně možnosti roční jízdenky na celou železniční síť nebo variaci současných IN karet s různými slevami. „Oproti stávajícímu stavu, kdy si dopravci jízdné neuznávají, se jedná o výrazné zvýšení komfortu cestujících, doplnil ministr Ťok.

Ministerstvo dopravy v rámci první etapy příprav prostřednictvím své podřízené organizace CENDIS vytvoří otevřený informační systém (software) ve vlastnictví státu a pořídí nezbytný hardware pro bezpečný a bezzávadový provoz tohoto systému. Dále úřad vybere provozovatele tohoto systému a provede další potřebné kroky, aby systém byl od prosince 2019 plně funkční.

 

REKLAMA

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru