Úterý 4. srpen 2020
Svátek má Dominik

Česká republika, Německo – Do současného stavu pracovního trhu se promítá jeden ze zásadních faktů: ubývá pracovních sil. Populace stárne, do důchodu odejde každý rok více zaměstnanců, než kolik jich úspěšně opustí vzdělávací ústavy. Pracovní místa po čerstvých důchodcích tak zůstávají volná, najít za ně náhradu někdy zůstává zcela bez úspěchu.

V Evropě chybí desetitisíce řidičů

Citelný je tento úbytek hlavně v logistice. V polovině loňského roku chybělo v České republice více než 11 tisíc řidičů nákladních aut, což udělalo z řidičů kamionů pro mezinárodní přepravu pátou nejžádanější profesi v tuzemsku. Zlom podle statistik ministerstva dopravy nastal v letech 2015 a 2016. V tu dobu totiž kulminoval nedostatek pracovních sil, který umožnil řidičům jezdících časově náročné mezinárodní trasy přejít na pozice vnitrozemských řidičů. Z řízení kamionu se tak pomalu stává pomyslný zlatý důl, díru na trhu zaplňují české spedice dopravci z východní Evropy.

Že se nejedná pouze o problém českých firem je zjevné i z údajů, které uveřejnila Německá asociace spedice a logistiky (DSVL) počátkem letošního roku. Podle nich odejde každý rok do důchodu asi 30 tisíc šoférů, nových však prý není ani polovina tohoto čísla. Aktuálně tak v Německu chybí na 50 tisíc řidičů, třetina šoférů je starších 55 let a předpokládá se, že za deset let vzroste počet volných pracovních míst na pozici řidiče kamionu o dalších 100 tisíc. Práce pro řidiče kamionu v Německu je tedy z pohledu zaměstnavatelů bojem, který svádějí formou benefitů a zlepšujících se pracovních podmínek.

Odborníci varují před krizí v zásobování způsobenou nedostatkem řidičů

Čeští i němečtí představitelé oborových svazů se shodují, že práce řidiče kamionu je mezi lidmi nepopulární. Řidiči jsou po většinu času osamělí, jejich povolání je náročné na koncentraci a zodpovědnost. Zároveň si uvědomují, že na silnicích nejsou zrovna vítaní. Taková práce proto není pro každého a zájem o obor klesá.

A protože ekonomika obou států se zvedá, zvyšuje se i objem výroby. Doprava materiálu na výrobu i transport finálního zboží koncovému zákazníkovi je logicky zásadními body úspěšného obchodu. Pokud ale bude nadále pokračovat trend úbytku řidičů kamionu, hrozí podle DSVL krize v zásobování, a to v rámci celé Evropy. Taková vyhlídka přitom není vůbec nereálná, již v roce 2018 musely některé obchody v Berlíně zavřít, protože nedostaly zboží právě z důvodu nedostatečné logistiky.

Spediční firmy pracují na popularizaci kamioňácké profese

Spedice v obou státech nyní hledají možnosti, které by zvýšily zájem o profesi řidiče kamionu. Kromě modernizace vozových parků by se tak mohli řidiči dočkat i lepších pracovních podmínek, jako jsou častější a delší bezpečnostní přestávky. Zdánlivou vymožeností je třeba instalace záchodu přímo do vozu nebo povinnost nabídnout řidičům při nakládce či vykládce u koncového zákazníka občerstvení nebo místo pro krátký odpočinek.

Požadavky na kamioňáky přitom nejsou nijak nereálné. Stačí pouze platný řidičský průkaz skupiny C a ochota trávit většinu dní v týdnu mimo domov. O ostatní potřebné náležitosti se spediční firmy postarají a zafinancují. Mezi německými a českými spedicemi přitom nebývá zásadní rozdíl ani v platech, v Německu si ale můžete příjem zvýšit díky štědrosti německého sociálního systému, který nedělá rozdíly.

Aktuálně

Co se chystá

Tipy na výlet

Zajímavosti

© 2012 - 2018 | E-teplicko.cz | Linelab.cz

Webové stránky skupiny používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací