Ústecký kraj - Péče o duševní zdraví vyučujících i žáků je klíčová pro efektivní výuku, pozitivní třídní klima a prevenci vážnějších obtíží. Ústecký kraj si tuto skutečnost plně uvědomuje, a proto navázal na výsledky předchozího výzkumného šetření duševní pohody pedagogů. V reakci na zjištěná data uspořádal v prosinci 2025 interaktivní workshop, který se cíleně zaměřil na psychohygienu a podporu psychické kondice.
Účastníci během akce získali praktické nástroje a metody, které jim pomohou dlouhodobě udržet vlastní duševní pohodu a zároveň podpořit zdravé prostředí pro své žáky a studenty.
Praktické nástroje proti stresu
Samotný program byl koncipován velmi prakticky a dotýkal se témat, která pedagogy v jejich každodenní práci nejvíce tíží. Hlavní důraz byl kladen na prevenci stresu a syndromu vyhoření, což jsou rizika, jimž učitelé čelí nejčastěji. Účastníci si osvojili jednoduché psychohygienické postupy, které jsou snadno využitelné v běžné praxi a pomáhají zvládat zátěžové momenty školního dne. Workshop tak poskytl tolik potřebný bezpečný prostor pro zastavení, načerpání nové energie a nácvik technik pro zvládání náročných situací.
Sdílení zkušeností a pomoc v nouzi
Nedílnou součástí setkání bylo také vzájemné sdílení zkušeností ze školního prostředí, které pedagogům umožnilo uvědomit si, že ve svých problémech nejsou sami. Kromě sdílení a nácviku technik získali přítomní také ucelený přehled dostupných podpůrných služeb a konkrétních kontaktů, na které se mohou obrátit v náročnějších životních či profesních obdobích. Protože péče o duševní zdraví začíná u nás samotných, Ústecký kraj plánuje i nadále podporovat podobné aktivity zaměřené na prevenci stresu a posilování duševní pohody pedagogů i žáků.


