Ústecký kraj, Chomutov - O neuvěřitelných 550 tisíc korun přišla 61letá žena z Chomutovska během necelých dvou hodin. Stačil k tomu řetězec podvodných telefonátů, ve kterých ji volající vyděsili smyšlenou krádeží identity a napadením účtu. Policie neustále varuje před těmito praktikami, které cílí na strach a časovou tíseň obětí.
Vše začalo po šesté hodině večer, kdy ženě zavolala údajná pracovnice banky s tím, že má připravenou kreditní kartu. „Dotyčná jí odpověděla, že u této banky ani nemá účet a žádnou kartu si neobjednala. Volající jí odvětila, že v tom případě byl nejspíš její bankovní účet napaden a byla jí ukradena identita. Prý někdo v Plzni s jejím občanským průkazem požádal o vystavení kreditní karty,“ popsala začátek podvodu policejní mluvčí Miroslava Glogovská.
Dokonalý scénář: Falešná bankéřka i kyberpolicie
Volající slíbila, že věc oznámí její bance a policii. O pět minut později následoval hovor z jiné banky – tentokrát té, kde měla žena skutečně účet. Údajná bankéřka jí potvrdila napadení účtu a oznámila, že informaci musí předat oddělení kyberkriminality.
Do deseti minut se ozval třetí muž, který se představil jako pracovník oddělení kyberkriminality její banky. „Řekl jí, že jí byla nejspíš ukradena identita... Dále jí sdělil, že pro bezpečnost jejích financí je potřeba je převést na bankovní účet národní banky anebo bankovní účet zablokovat,“ pokračovala Glogovská.
Žena si vybrala variantu převodu peněz. Podvodník ji následně instruoval, aby si v mobilní aplikaci navýšila denní limit plateb na jeden milion korun. Poté jí během půl hodiny volal ještě třikrát, přičemž pokaždé jí nadiktoval instrukce k platbě. Žena tak zadala tři platby na dva různé cizí účty v celkové výši bezmála 550 tisíc korun. Podvodník se rozloučil s tím, že mu končí pracovní doba a ozve se další den. Až pozdě večer ženě došlo, že se stala obětí podvodu, a obrátila se na policii.
Policie varuje: Banky takto nikdy nepostupují
Miroslava Glogovská varuje, že podvodníci pracují cíleně se strachem a nátlakem. „Pokud nechcete o své peníze přijít, nereagujte na telefonní hovory, SMS zprávy nebo e-maily, kde se vás někdo pokouší přesvědčit, že jsou vaše finanční prostředky v ohrožení,“ apeluje mluvčí.
„Kdyby byly vaše peníze v ohrožení, tak banka sama zareaguje a učiní potřebná opatření. V případě pochybností vždy kontaktujte svou banku a neplňte žádné pokyny údajných bankovních úředníků,“ zdůraznila Glogovská. Podvodníci často chtějí peníze převést na „bezpečné účty“ nebo je vložit do bitcoinmatu. „Banky takto nikdy nepostupují!“ dodala mluvčí.
Policie důrazně doporučuje nikdy nesdělovat citlivé údaje k osobě, platební kartě ani přístupové údaje k bankovnictví a nikdy nikomu nepřeposílat autorizační kódy z SMS zpráv. Pokud vás někdo podobným způsobem kontaktuje, je možné se ihned obrátit na linku 158.


