Most - Jaroslav Šrotýř, provozovatel mosteckého pneuservisu, vede boj, který by mnozí označili za donkichotský. Nesnaží se však o vyšší zisky – práce má po více než 20 letech v oboru nad hlavu. Jeho cílem je bezpečnost. K boji za změnu zastaralé vyhlášky ho totiž nepřivedly jen statistiky, ale bolestivá osobní zkušenost Sám se stal obětí řidičky, která za teplot lehce nad bodem mrazu, jezdila na letních pneumatikách.
Byl to moment, který mu změnil život a který je dnes hlavním motorem jeho snahy o legislativní změnu. Před třemi lety do Jaroslava Šrotýře narazilo auto. Důvod? Nepřizpůsobení výbavy počasí. „Vrazila do mě paní, protože měla letní gumy. Silnice byla studená, mé zimní pneumatiky brzdily, bohužel to nestačilo, protože ty její ne. Hrozně se divila, že jí to nebrzdilo,“ vrací se k osudnému okamžiku Šrotýř.
Ačkoliv vinice litovala toho, co způsobila, následky si nese on. „Jí to bylo líto, ale jsem to já, kdo běhá po doktorech i po takové době,“ říká důrazně. Nejen tato nespravedlnost, kdy nevinný člověk doplácí na nezodpovědnost (a často i legální nezodpovědnost) druhých, ho přiměla jednat.
Až pětina řidičů riskuje. Legálně
I v polovině prosince, kdy teploty klesají k nule, vidí Šrotýř na mosteckých parkovištích alarmující stav. „Zhruba 15 až 20 % vozidel je stále na letních pneumatikách,“ odhaduje. Mnoho řidičů spoléhá na to, že pokud není na silnici sníh nebo led a v daném úseku neplatí značka „zimní výbava“, zákon neporušují. „To, že není rozumné jezdit za podmínek lehce nad nulou na letních, je věc druhá,“ dodává.
Vyhláška z „devadesátek“ zaspala dobu
Hlavní problém vidí Šrotýř v legislativě. Současná vyhláška vznikla v 90. letech a je podle něj děravá. „Dnes je bohužel legální obout na auto třeba čtyři různé pneumatiky. Je to extrém, ale jde to. Takovýhle bordel tady dneska je,“ zlobí se.
Dalším problémem je bezzubost policie při kontrolách. Zatímco alkohol změří hlídka hned, sjeté gumy na místě řešit efektivně neumí. „Policie není schopna měřit hloubku dezénu, nemají na to přístroje. Přitom by velmi pomohlo, kdyby mohli namátkově zkontrolovat stav pneu a v případě nebezpečí zakázat další jízdu,“ navrhuje řešení.

Jarda Šrotýř by uvítal, kdyby zvládli policisté zhodnotit stav pneumatik, stejně jako umí změřit alkohol v dechu. Foto: jip
Cesta na ministerstvo přes Hospodářskou komoru
Protože neexistuje profesní organizace pneuservisů, spojil se Šrotýř s Okresní hospodářskou komorou (OHK). Společně by rádi vyvinuli tlak na ministerstvo, otevřeli diskuzi a dosáhli změny zákona. „Možná je to donkichotské, běh minimálně na rok nebo dva. Ale chci si říct, že jsem to aspoň zkusil, než si vyčítat, že jsme se na to vykašlali,“ vysvětluje své odhodlání.
Děsivá realita na „třináctce“
Kromě vlastní nehody, ho děsí i každodenní praxe na silnici č. 13 mezi Mostem a Bílinou. Sám na svém autě neustále testuje nové pneumatiky a ví, že se na ně může spolehnout. O to víc ho děsí chování okolí.

Nezřídka se ve své firmě setká i s tím, že jsou gumy tak sjeté, že z nich trčí dráty. U hromady pneumatik před garáží by mohl pořádat přednášky, co je u které gumy špatně. Foto: jip
„Moc dobře vím, že většina řidičů kolem mě je na tom s pneumatikami spíš opačně. A přesto mě všichni na třináctce předjíždějí, ať prší, nebo je namrznuto. To je děsivé,“ popisuje Šrotýř. Kritizuje i mentalitu některých majitelů aut: „Plno lidí si koupí ‚plechovku‘ za pár desítek tisíc. A stejně jako nemají na pořádné auto, snaží se ušetřit i na všem, co to auto potřebuje. Myslím si, že pokud chce člověk jezdit, měl by mít peníze i na to udržovat auto v odpovídajícím stavu,“ uzavírá nekompromisně muž, který na vlastní kůži poznal, jak moc to bolí, když někdo na údržbě ušetří.
Za snahou o změnu zákona stojí i Šrotýřova „profesní úchylka“ – sbírá fotografie z vážných dopravních nehod, kde je vidět stav pneumatik. Často jde o gumy staré patnáct let nebo zcela bez vzorku: „Mám tu fotku, kde to auto nemá na gumě vůbec žádný vzorek. To nemohlo fungovat ani za sucha“.

Vlastnit auto znamená podle Šrotýře mít i finance na jeho provoz a údržbu tak, aby se s ním dalo jezdit bezpečně. Boj za změnu vyhlášky nevede kvůli ziskům, zákazníků má spoustu. Jde mu o to, aby bylo na silnicích bezpečněji. Foto: jip


