Ústecký kraj – Jezdit elektromobilem by nemělo být výsadou jen pro zdravé řidiče. Realita u dobíjecích stanic v Ústeckém kraji je ale jiná. Unikátní projekt, který letos zmapoval dostupnost rychlodobíjecích stanic (RDS) pro lidi na vozíku, ukázal, že infrastruktura má vážné trhliny. Z třiceti prověřených míst jsou zcela bezbariérová pouze dvě.
Mapování proběhlo v průběhu roku 2025 za finanční podpory Ústeckého kraje. Experti osobně zkontrolovali tři desítky stanic a rozdělili je do kategorií: plně přístupné, částečně přístupné a nepřístupné. Výsledky nejsou příliš povzbudivé – téměř polovina zařízení není pro osoby s tělesným postižením bez problémů použitelná. Kompletní seznam všech zkontrolovaných stanic najdete ZDE.
Jediné dvě stanice v celém kraji, které prošly testem bez „ztráty kytičky“ a jsou zcela bezbariérové, se nacházejí v Lovosicích.
Těžký konektor i schody v cestě
Problémem často není jen úzké parkovací místo, kam se vozíčkář nevejde při vystupování. Analýza zohledňovala i detaily, které zdravý člověk nevnímá: v jaké výšce je umístěn konektor a zda je vůbec dosažitelný, jak složité je ovládání přes mobilní aplikaci nebo celkové umístění stanice – například jestli k ní nevedou schody či vysoké obrubníky.
„Projekt vychází z osobní zkušenosti vozíčkářů, kteří upozorňují na to, že jim v cestě za svobodným pohybem často brání překážky, které většina z nás ani nevnímá. Právě tyto poznatky nám umožňují efektivně reagovat už při plánování nové infrastruktury,“ uvedla Jindra Zalabáková, 1. náměstkyně hejtmana Ústeckého kraje.
Manuál pro budoucnost
Cílem projektu nebylo jen kritizovat současný stav, ale hlavně ho zlepšit do budoucna. Vznikl proto soubor doporučení pro provozovatele a výrobce nabíječek. Ten vychází ze zkušeností z Česka i vybraných evropských zemí.
„Naším cílem je, aby každá nově vznikající stanice byla od počátku navržena s ohledem na potřeby všech uživatelů,“ dodala náměstkyně Zalabáková. Nové stanice by tak už neměly opakovat chyby těch starších.


