Ústí nad Labem - Víte, kde byste jako řidiči měli zbystřit všechny smysly, nebo jakým úsekům silnic nejen ve vašem regionu se raději zcela vyhnout? Poradí vám Allianz Automapa, projekt prevence silničních nehod, který Allianz pojišťovna poprvé představila v roce 2011. Od té doby řidiče pravidelně varuje před nebezpečím na cestách a nyní přichází s aktualizovanou dvacítkou nejrizikovějších míst na českých silnicích.
Stejně jako v předchozích letech vychází i nejnovější analýza z veřejně přístupné databáze s lokalizací všech dopravních nehod v České republice evidovaných Policií ČR. Podmínkou pro zařazení konkrétního místa do statistiky Allianz Automapy jsou alespoň dvě na sobě navzájem zcela nezávislé dopravní nehody s těžkými zdravotními následky nebo smrtí, mezi nimiž nebyla vzdálenost větší než 100 metrů. Tak bylo během posledních tří let vytipováno celkem 63 rizikových lokalit se 179 vážnými nehodami.
„Nebezpečná místa jsme pak seřadili podle míry kumulace nehod s těžkými osobními následky. Pořadí závažnosti kritických lokalit určujeme podle několika kritérií: za prvé podle počtu nehod, při kterých zde došlo ke smrtelnému nebo těžkému zranění, dále podle počtu zraněných nebo usmrcených osob na místě, podle závažnosti zranění a počtu ostatních nehod v dané lokalitě," vysvětluje metodiku Tomáš Vysoudil, člen představenstva Allianz a místopředseda správní rady Allianz nadačního fondu.
Nejrizikovější místo je v Olomouckém kraji. I v Ústeckém kraji jsou ale úseky, kde jde řidičům o život
Z výsledků v tabulce níže je patrné, že Ústecký kraj si v porovnání s ostatními regiony nevedl špatně. Zdaleka nejhůře dopadl za uplynulé tři roky Středočeský kraj. Obsadil čtvrtinu míst z nejnebezpečnější dvacítky, dvě z jeho pěti umístění se vešla dokonce do první desítky. Po třech příčkách pak obsadily kraje Královéhradecký, Olomoucký a Zlínský, dvě si na své konto připsal Moravskoslezský kraj. Ústecký kraj obsadil „pouze" jednu příčku, a to 10. místo.
Nejméně bezpečno je v Chomutově
Nejnebezpečnější úsek v regionu se podle Allianz Automapy nachází na silnici I/13 v Chomutově mezi sídlištěm Březenecká a Kamenným rybníkem. V tomto úseku se za sledované tři roky stalo 10 nehod, z toho čtyři vážné. Druhým nejrizikovějším místem se ukázala být silnice I/30 v katastru obce Dolní Zálezly. Na trase vedoucí odtud podél Labe do ústecké městské části Vaňov se odehrály hned dvě smrtelné nehody. A silnice I/30 „bodovala" i na třetím místě, a to přímo v Ústí nad Labem na křižovatce ulic Božtěšická a Petrovická v městské části Bukov. Tato křižovatka se na seznamu objevila už v předchozí etapě projektu. Černou statistiku doplňuje silnice I/7 v katastru Toužetína na Lounsku v místech, kde se na ni ve směru Louny napojuje silnice vedoucí ze vsi Sulec, a křižovatka na silnici I/13 u výjezdu z Klášterce nad Ohří ulicí Osvobozená.
Co se celostátní statistiky týká, nejrizikovějším místem vůbec se ukázala být křižovatka silnic I/47 a II/637, kam se řidiči dostanou po výjezdu z centra Lipníka nad Bečvou ulicí Na Horecku směrem na městskou část Trnávka, která vede dál na Olomouc. V posledních třech letech se zde stalo sedm vážných nehod. Na druhém místě skončila křižovatka u Nové Vsi ve Středočeském kraji před nájezdem na dálnici D8 ve směru na Prahu, resp. silnice I/16, s pěti vážnými nehodami ve sledovaném období. Na jejím místě jsou dnes již dva kruhové objezdy a zdejší nehodovost by tak měla podstatně klesnout. A jako třetí nejkritičtější místo se do statistik zapsal úsek silnice I/35 v Milovicích u Hořic v Královéhradeckém kraji, a to v několikasetmetrovém pásmu v okolí benzinové stanice při příjezdu do obce směrem od Stračova.
Společné rysy nehod? Střízliví řidiči, suchá vozovka a denní světlo
„Nehodové lokality i jednotlivé dopravní nehody jsou všeobecně rozdílné, ovšem ze souhrnné statistiky lze vyvodit několik dílčích závěrů a specifikací. Převážná většina nehod se stala ve dne, na suché vozovce a viníkem byl řidič, který nebyl pod vlivem alkoholu," uvádí dopravní odborník Jaroslav Heinrich z HBH projektu, brněnské projekční kanceláře pro dopravní a inženýrské stavby, která se na vzniku Allianz Automapy podílí.
Přesto na některých místech ve zvýšené koncentraci docházelo k nehodám se shodnými rysy, typicky asociovanými s úrazy na silnicích. V Ústeckém kraji se to týkalo právě nehod způsobených řidiči pod vlivem alkoholu a nočních kolizí. Tři ze čtyř nehod v rizikovém úseku v Chomutově zavinil alkohol, stejně tak obě vážné nehody v Toužetíně, kde navíc k oběma nehodám došlo v nočních hodinách.
Celkově u 54 prošetřovaných vážných nehod po celé zemi byl řidič v roli viníka nehody pod vlivem alkoholu. Ve 12 lokalitách byla přítomnost alkoholu v krvi řidiče dokonce zjištěna u všech nebo u naprosté většiny prošetřovaných nehod.
Ovlivnit možnost srážky s řidičem, který řídí pod vlivem alkoholu, příliš nemůžeme, Allianz nadační fond se přesto snaží s nehodovostí bojovat. Ve spolupráci se společností 3M Česko, odborníky na řešení pro dopravní bezpečnost, pracuje na tom, aby co nejvíce rizikových míst z českých silnic zmizelo. Vybrané lokality proto pro motoristy zviditelní vhodným doplněním či úpravou dopravního značení.
„Někdy totiž stačí málo, třeba právě změna značení, která může zachránit lidské životy. Proto v nejbližších týdnech začneme s první realizací a během dalších měsíců budeme společně vytipovávat další nebezpečné úseky," dodává za společnost 3M Česko Eduard Perski, specialista na řešení pro dopravní bezpečnost.
Z nehodových lokalit, které se na žebříčku umístily v minulých letech, byly k úpravě značení zatím vybrány čtyři. V Ústeckém kraji se to týká Toužetína, který se letos ve statistice neobjevuje poprvé. Mezi další lokality patří Milín na Příbramsku, třinecká městská část Nebory a Lhota pod Libčany v Královéhradeckém kraji. Projekty jsou aktuálně v různé fázi rozpracovanosti. Někde již veškeré administrativní kroky proběhly a se samotnou realizací se čeká na příznivější jarní počasí, jinde jednání se zainteresovanými orgány ještě probíhají.
Nejkritičtější místa státní silniční sítě podle nejnovějších výsledků Allianz Automapy
Podbarvené řádky ukazují na lokality, které se ve statistikách Automapy objevují opakovaně
Pořadí |
Silnice |
Kraj |
Okres |
Vážné nehody |
Zraněné osoby |
Katastr |
||
SZ |
TZ |
LZ |
||||||
1. |
I/47 |
Olomoucký |
PR |
7 |
2 |
9 |
13 |
Lipník nad Bečvou |
2. |
I/16 |
Středočeský |
ME |
5 |
0 |
5 |
5 |
Nová Ves |
3. |
I/35 |
Královéhradecký |
JC |
4 |
2 |
4 |
9 |
Milovice u Hořic |
4. |
I/37 |
Vysočina |
ZR |
4 |
1 |
5 |
8 |
Vlkov |
5. |
I/50 |
Zlínský |
UH |
4 |
2 |
3 |
3 |
Buchlovice |
6. |
I/11 |
Královéhradecký |
HK |
4 |
1 |
4 |
4 |
Třebechovice pod Orebem |
7. |
I/38 |
Středočeský |
MB |
4 |
0 |
5 |
4 |
Čistá |
8. |
I/44 |
Olomoucký |
JE |
4 |
2 |
2 |
0 |
Bělá pod Pradědem |
9. |
I/11 |
Moravskoslezský |
FM |
4 |
1 |
3 |
2 |
Bystřice |
10. |
I/13 |
Ústecký |
CV |
4 |
1 |
3 |
1 |
Chomutov |
11. |
I/36 |
Pardubický |
PU |
4 |
1 |
3 |
0 |
Pardubice |
12. |
I/48 |
Moravskoslezský |
FM |
4 |
0 |
4 |
4 |
Frýdek-Místek |
13. |
I/50 |
Zlínský |
UH |
4 |
0 |
4 |
0 |
Staré Hutě |
14. |
I/35 |
Olomoucký |
OL |
3 |
0 |
8 |
17 |
Olomouc |
15. |
I/20 |
Jihočeský |
PI |
3 |
3 |
4 |
2 |
Protivín |
16. |
I/6 |
Středočeský |
RA |
3 |
4 |
2 |
2 |
Řevničov |
17. |
I/3 |
Středočeský |
BN |
3 |
3 |
3 |
5 |
Čtyřkoly |
18. |
I/35 |
Královéhradecký |
HK |
3 |
3 |
3 |
4 |
Vysoká nad Labem |
19. |
I/50 |
Zlínský |
KM |
3 |
1 |
5 |
3 |
Střílky |
20. |
I/3 |
Středočeský |
PH |
3 |
7 |
0 |
5 |
Senohraby |
Zkratky : SZ = smrtelná zranění; TZ = těžká zranění; LZ = lehká zranění. Z tabulky je zřejmé, že vliv na pořadí má kombinace mnoha faktorů, vylučujících náhodu.